Cartea anului 2022

Ancheta „Cartea anului 2022” privind preferințele de lectură ale elevilor a fost realizată la două clase, a IX-a F (15-16 ani) și a XI-a E (17-18 ani), pe baza unui chestionar Google Forms, cu 5 întrebări care presupuneau: propunerea unui titlu din literatura universală și a unuia din literatura română, trebuind să justifice alegerea făcută pentru ambele titluri, și un răspuns la întrebarea „De ce îți place să citești?”.

În ceea ce privește numirea cărții preferate din literatura universală, opțiunile lor au fost extrem de variate, de la cărți de aventură și fantezie (seria „Harry Potter” de J.K.Rowling, romanele lui Jules Verne) și satire la adresa moravurilor sociale („Pe când eram o operă de artă” de Eric Emamanuel  Schmitt), la romane de ficțiune istorică („Hoțul de cărți” de Markus Zusak, „Băiatul cu pijamale în dungi” de John Boyne, „Sfârșitul șoaptelor” de Ruta Sepetys) și drame existențiale („Dezumanizat” de Osamu Dazai, „Să omori o pasăre cântătoare” de Harper Lee, „Tonuri cenușii” de Ruta Sepetys).

Din literatura română, însă, elevii preferă scrierile lui Mircea Eliade – „Romanul adolescentului miop” (pentru care au optat cei mai mulți), „Maitreyi”, dar și „Istoria credințelor și ideilor religioase”. Apreciate sunt și scrierile Ioanei Nicolaie („Miezul inimii”, „Tot înainte”), ale lui Mircea Cărtărescu („Solenoid”, „Theodoros”), sau Bogdan Coșa („Cât de aproape sunt ploile reci”), Dan M.Seid („Demonii trăiesc pentru a iubi îngeri”), Petronela Rotar („Orbi”).

Deși, au recunoscut că au început să citească din obligație, adolescenții au descoperit, cu surprindere, plăcerea lecturii, identificarea cu problemele personajelor (de pildă, greutatea omului de a se integra în societate și de a-și înțelege semenii) și empatia față de acestea, experimentarea unor emoții noi, inspirația de a crea, admirația față de valorile morale înalte, înfățișate de protagoniști. Plăcerea lecturii este determinată de motivații variate, fiind o modalitate plăcută de relaxare, de deconectare, de stimulare a imaginației, de experimentare a unor realități multiple, a unor noi aventuri.

Coordonator, prof. Popescu Agnes-Monica